Odata cu incetarea vietii unei peroane,apropiatilor le revine obigatia indeplimrii formalitatilor in functie de confesiunea religioasa a fiecaruia. De aceea va prezentam,pasii in cazul unui deces la spital.
In primul rand,declararea decesului se realizeaza de un cadru medical,iar biroul de internari a spitalului are obligatia de a anunta evenimentul familiei,in termen de doua ore de la constatarea decesului.
In al doilea rand,in mod indispensabil se va redacta biletul de iesire a persoanei din spital,fiind consemnate bolile,iar ulterior in termen de 24 de ore de la constatarea decesului,se va obtine certificatul medical constatator, fiind necesar actul de identitate al persoanei respective.
Etapele descrise sunt valabile in cazul decesului din cauze naturale,iar apartinatorii nu solicita efectuarea autopsiei. Astfel acestia vor depune o cerere in care sa marcheze faptul ca nu doresc realizarea autopsiei,alaturi de copia actului de identitate a solicitantului. Ulterior obtinandu-se semnaturile cadrelor medicale.
In cazul realizarii autopsiei,medicul legist este cel care va elibera certificatul constatator al decesului.
Inregistrarea Decesului
Dupa finalizarea procedurilor din spital se va obtine certificatul de deces si adeverinta de inhumare de la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenta a Populatiei sau de la primaria cea mai apropiata de producerea evenimentului.
Durata de eliberare a certificatului de deces si inhumare este de doua ore,de la depunerea dosarului,care va trebui sa contina urmatoarele documente :
-cerificatul constatator al decesului
-cartea de identitate a individului decedat
-certificatul de nastere al individului decedat
– livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
-In cazurile de accident, moarte violenta , sinucidere sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului va fi necesara dovada eliberata de Parchet.
Pentru efectuarea serviciului de inmormantare/incinerare,adeverinta de inhumare trebuie predata preotului/ crematoriului.
*Pentru persoanele decedate pe teritoriul altei tari,este necesara traducerea legalizata in limba Romana a certificatului de deces.
Obtinerea ajutorului de deces
La cerere, ajutorul de deces este acordat din Bugetul Asigurarilor Sociale,nefiind necesara o cotizatie anterioara. Insa,acest ajutor se acorda pentru persoanele decedate cu calitatea de pensionar, asigurat sau a unui membru din familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Valoarea ajutorului de deces este stabilit anual prin lege,iar legea care reglementeaza acordarea ajutorului de deces este Legea nr. 263/2010.
Astfel,se va depune la Casa de Pensii teritoriala un dosar cu urmatoarele documente pentru beneficierea ajutorului de deces :
-o cerere solicitand acordarea ajutorului de deces
-actul de identitate al solicitantului;
-certificatul de deces (original + copie);
-certificatul medical constatator al decesului, pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
-certificatul de nastere, certificatul de casatorie si alte acte care atesta gradul de rudenie cu persoana decedata;
-certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica „inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii;
-In mod obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului;
Se depune cererea de acordare a ajutorului de deces,urmand ca ajutorul sa fie acordat fie in aceeasi zi,fie in ziua urmatoare. Pentru simplificarea procedurii si a timpului de verificare al dosarului,cererea de acordarea a ajutorului ar trebui depusa de o ruda,de gradul I.